Subaru XV Crosstrek Forums banner

Funky vibratie/gerommel

27K views 22 replies 9 participants last post by  VSurfn  
#1 ·
Als ik vanuit stilstand optrek met het stuurwiel gedraaid, krijg ik een gerommel dat ik kan voelen via het stuur en het gaspedaal en het heeft een soort diep, keelachtig geluid. Dit gebeurt helemaal niet als het stuur recht staat of zelfs maar bijna recht, alleen als het stuur een aanzienlijke hoeveelheid is gedraaid. In al mijn oude 4WD-voertuigen zou dit gebeuren als de voorste naven vergrendeld waren, maar dat was te verwachten, het werd 'chunking' of iets dergelijks genoemd, maar ik heb dit nog nooit meegemaakt met een van mijn Subaru's. Heeft iemand anders dit opgemerkt? Het lijkt erger te worden naarmate de kilometers oplopen, was helemaal niet merkbaar toen het nieuw was, maar na 11.500 mijl gebeurt het nu bijna de hele tijd.

#2 ·
gravitylover said:
Als ik vanuit stilstand optrek met het stuur gedraaid, krijg ik een gerommel dat ik kan voelen via het stuur en het gaspedaal en het heeft een soort diep, keelachtig geluid. Dit gebeurt helemaal niet als het stuur recht staat of zelfs maar bijna recht, alleen als het stuur een aanzienlijke hoeveelheid is gedraaid. In al mijn oude 4WD-rigs zou dit gebeuren als de voorste naven vergrendeld waren, maar dat werd verwacht, het werd chunking of iets dergelijks genoemd, maar ik heb dit nog nooit meegemaakt met een van mijn Subaru's. Heeft iemand anders dit opgemerkt? Het lijkt erger te worden naarmate de kilometers oplopen, was helemaal niet merkbaar toen hij nieuw was, maar na 11.500 mijl gebeurt het nu bijna de hele tijd.
Iemand anders met mijn probleem! Ik heb het nog nooit op het forum gepost, maar ik breng mijn Crosstrek morgen (vrijdag)ochtend naar Subaru om precies dezelfde reden. Ik had hem er al eerder en vertelde hen erover en ze zeiden dat ze ermee hadden gereden en niets ongewoons hadden opgemerkt, maar ik breng hem morgen terug voor een proefrit om er zeker van te zijn dat ze weten waar ik het over heb.

Ik zal terugkoppelen.

#4 ·
Nu bij Subaru. Ik vertelde hen over het probleem en ze zeiden meteen dat ze het al eerder hadden gezien. We hebben toch een proefrit gemaakt om de trilling te reproduceren en dat is gelukt. Ze hebben de auto grondig gecontroleerd en ook andere nieuwe Subarus getest (waarbij ze dezelfde resultaten kregen) en ze verzekerden me dat het een normale gebeurtenis is. Mij werd verteld dat het gewoon een natuurlijke weerstand is die soms kan optreden bij volle stuuruitslag met het nieuwe volledig elektronische stuurbekrachtigingssysteem in de Crosstrek.

Hopelijk hebben ze gelijk, maar ik heb het in ieder geval op papier staan voor het geval het een groter probleem wordt, maar ik ben optimistisch over hun analyse.

#5 ·
Godzijdank kon de conditie bij de dealer worden gereproduceerd... Ik heb een grom/geratel dat er maar af en toe is - natuurlijk nooit bij de serviceafdeling! Ik zou van nature willen vertrouwen wat de dealer zegt, maar toch een gefronste wenkbrauw houden ??? voor het geval dat! Gooi wat van dat "Ik ben de Crosstrek forumbeheerder" gewicht in de strijd als dat nodig is! Lol!

#6 ·
Je weet hoe je iets nooit zou opmerken totdat je er een directe connectie mee hebt, en dan "ineens" merk je het overal? Nou, dat gebeurde een beetje met het gerommelprobleem dat ik had met de Crosstrek.

Ik was vanavond met een paar vrienden uit eten en ze wilden daarna naar bars, maar ik ben uitgeput van gisteravond en besloot naar huis te gaan. Een van mijn vrienden is net in de stad op bezoek en ze had een nieuwe (2012+) Impala gehuurd voor haar tijd hier. Omdat ze ons naar het diner had gereden, maar de auto nergens wilde achterlaten, bood ik aan om ze bij de bar af te zetten en dan de auto terug te brengen, zodat ze later een taxi konden nemen.

Niets daarvan is belangrijk, alleen een lange manier om te zeggen dat ik vanavond een klein stukje in de Impala heb gereden en PRECIES hetzelfde gerommel/vibratie door het stuur/pedaal kreeg als met mijn Crosstrek in volle uitslag. Het gaf me een beter gevoel te weten dat het in andere auto's gebeurt en dat het iets moet zijn dat ze nog niet helemaal hebben opgelost met volledig elektrische stuurbekrachtiging.

Terzijde, ik HAATTE de Impala. Oncomfortabele stoelen, verwarrende dashboardbediening, goedkoop gevoel, klein, etc.

#7 ·
Nou, dat helpt me om me beter te voelen ;) Het is echter raar, ik had het niet als een stuurprobleem beschouwd, maar meer als een aandrijvingsprobleem. Ik ben een lijst aan het maken met dingen die Subaru moet bekijken als ik de auto over twee of drie weken voor de tweede olieverversing breng, dit zal er een van zijn.

#8 ·
gravitylover said:
Nou, dat helpt me om me beter te voelen ;) Het is echter raar, ik had het niet als een stuurprobleem beschouwd, maar meer als een aandrijflijnprobleem. Ik ben een lijst aan het maken van dingen die Subaru moet bekijken als ik de auto over twee of drie weken voor de tweede olieverversing breng, dit zal er een van zijn.
Ja, vraag ze er zeker naar. Als het ooit iets groters blijkt te zijn, hebben we het dan al vroeg vastgelegd.

#9 ·
Ik ben vergeten te antwoorden op een deel van het bovenstaande, het is niet alleen bij volledige vergrendeling, dit gerommel of wat dan ook gebeurt met het wiel dat slechts 10% is gedraaid en alles behalve de lichtste gasinput.

Had de auto vanmorgen en de "oplossing" van het probleem is - Transferkoppelingen. Blijkbaar is er een koppelingspakket dat de kracht herverdeelt naar de voorwielen, zodat ze met verschillende snelheden kunnen draaien als ze worden gedraaid. Deze koppelingen grijpen aan en uit op basis van slip, waardoor een trilling ontstaat die je voelt in het stuur en soms in de pedalen. De servicemanager zei dat dit meestal duidelijker is in de Outback, maar niet ongehoord in de Impreza met de cvt.

Ze zeiden ook dat de gemiddelde mpg-meter niet opnieuw kan worden geprogrammeerd en dat het een schatting is, geen exacte wetenschap. GeĂŻmpliceerd was - Leef ermee... Ik weet dat sommige mensen op andere forums de hunne hebben laten herprogrammeren, weet iemand hoe? Onderdeelnummer of misschien is er hier een technicus die kan uitleggen hoe je er toegang toe krijgt.

#10 ·
gravitylover said:
Ik vergat te antwoorden op een deel van het bovenstaande, het is niet alleen bij volledig slot, dit gerommel of wat dan ook gebeurt met het stuurwiel dat slechts 10% is gedraaid en alles behalve de lichtste gasinput.

Had de auto vanmorgen en de "oplossing" van het probleem is - Transfer koppelingen. Blijkbaar is er een koppelingspakket dat de kracht herverdeelt naar de voorwielen zodat ze met verschillende snelheden kunnen draaien als ze gedraaid zijn. Deze koppelingen grijpen in en uit op basis van slip, waardoor een trilling ontstaat die je voelt in het stuur en soms in de pedalen. De servicemanager zei dat dit meestal duidelijker is in de Outback, maar niet ongehoord in de Impreza met de cvt.

Ze zeiden ook dat de gemiddelde mpg-meter niet opnieuw kan worden geprogrammeerd en dat het een schatting is, geen exacte wetenschap. GeĂŻmpliceerd was - Leef ermee... Ik weet dat sommige mensen op andere forums hun auto opnieuw hebben laten programmeren, weet iemand hoe? Onderdeelnummer of misschien is er hier een technicus die kan uitleggen hoe je er toegang toe krijgt.
Interessant...twee verschillende oorzaken van twee verschillende dealers. Tenminste, beiden zeggen dat het een normale gebeurtenis is, maar het is vreemd dat ze verschillende redenen zeggen. Mijn dealer reed een gloednieuwe Crosstrek ter vergelijking en kreeg dezelfde resultaten, dus ik denk dat het oké is.

#11 ·
Ik ben niet overtuigd door hun antwoord. Het lijkt me echt dat het gerommel erger wordt, misschien ben ik er gewoon gevoeliger voor, maar... Ik denk dat ik even langs een andere Subie-dealer moet gaan en een monteur met de auto een proefrit moet laten maken en moet kijken wat het antwoord is. Ik vraag me steeds af of ik gewoon de $300 moet betalen voor een spoeling en hervulling van de transmissievloeistof en het filter als dat het probleem zou oplossen, en dan proberen uit te zoeken hoe ik Subaru kan laten betalen.

#14 ·
^^ Het gerommel is "erger" geworden. Nu doet het het al als het stuur nauwelijks is gedraaid, soms zelfs als het rechtuit staat en bergop versnelt vanuit stilstand. Ik heb het een paar keer geprobeerd met de tractie/spin controle uit en dan doet het het helemaal niet. Tijd voor de vierde olieverversing dus, dinsdag gaat hij naar de dealer.

#16 ·
Ik heb hetzelfde probleem en het begon rond de 10.000 mijl. Begon bij het draaien, nu gebeurt de trilling zowel bij het draaien als rechtuit. Soms is het echt erg. Het is zo vreemd dat het zo sporadisch is - droog wegdek, nat, besneeuwd, hobbelige wegen en glad. En het is niet consistent, ik zal een dag of twee hebben dat het helemaal niet gebeurt, en dan zal het weer "opflakkeren". De dealer ernaar laten kijken, kon het probleem natuurlijk niet reproduceren. De servicemedewerker had hier nog nooit van gehoord. De volgende stap is denk ik een proefrit, maar als anderen te horen krijgen dat het normaal is, wat heeft het dan voor zin? Dit maakt me gek! Ik ben dol op mijn Crosstrek (mijn 5e Subaru), maar dit is iets waar ik denk ik niet aan kan wennen. Dit kan niet normaal zijn. Geen enkele auto is perfect en er zijn onvolkomenheden die ik kan accepteren, maar ik weet het niet over dit. Zo gefrustreerd op dit moment! Advies?

#19 ·
Ben vandaag naar de dealer geweest om te zien wat ze konden bedenken voor een diagnose. Technicus ging een ritje maken, kon het niet reproduceren. Toen ging ik met de technicus mee en kon het ook niet reproduceren, maar hij vroeg of ik merkte dat hij ĂĽberhaupt naar rechts trok. Eigenlijk niet, omdat ik zo gefocust was op de trilling. Blijkt dat hij niet uitgelijnd was en ook behoorlijk significant. Tot nu toe is de trilling weg of bijna weg. Voel een kleine trilling, maar nauwelijks merkbaar. De trilling is wat ik als "normaal" zou beschouwen. Vandaag ongeveer 40 mijl gereden en het is veel beter. De uitlijning viel onder de garantie (krijg de eerste gratis).

Omdat mijn laatste Subaru pas na ongeveer 75.000 km uitgelijnd hoefde te worden, had ik nooit gedacht dat dit de oorzaak kon zijn of er in ieder geval aan kon bijdragen. Ik hoop dat dit de trilling verhelpt.

#20 ·
Denkt iemand dat deze trillingen en het uitlijningsprobleem de reden zijn dat SOA dit TSB heeft uitgegeven?

2014 Subaru Xv Crosstrek structuur carrosserie TSB (Bulletin TSB-05-57-14)

Bulletin Datum: 20 februari 2014
Component: Structuur carrosserie
Bulletin Samenvatting: Subaru: er is een wijziging aangebracht aan de montagebouten die worden gebruikt om het voorste kruisstuk aan de carrosserie van het voertuig te bevestigen. De dikte van de flens aan de basis van de zeskant van de bout is toegenomen tot 5 mm. Ook inbegrepen zijn Subaru sti/brz modeljaar 2014.
Voertuigen die in dit TSB worden behandeld:
2014 Subaru Forester, 2014 Subaru Impreza, 2014 Subaru WRX, 2014 Subaru Xv Crosstrek

#21 ·
Wauw, al een tijdje niet meer op het forum geweest. Hallo mensen!

Ik heb nog steeds de rumble en het is niet erger geworden of zelfs maar veel veranderd sinds het begon. Nog steeds frustrerend als maar kan.

Over die TSB, ik had de auto bij de dealer voor een extreem overprijsde 60.000 km service en vroeg hen om hiernaar en een paar andere dingen te kijken. Volgens hen bestaat het bulletin niet, het is allemaal een internetfantasie en de transmissie is een verzegelde en niet-servicebare eenheid. Ze kunnen niets doen om het geratel in de voorkant bij lage snelheden op ruw wegdek te verlichten en je kunt de transmissie nooit spoelen en bijvullen.

Na 60.000 mijl heeft deze auto meer gerammel en geklunk en een algemeen los, slordig gevoel dan ik kan tellen. Dit is mijn vierde Subie en ik had er meer van verwacht, niet minder. Ah, de-contenting van de 21e eeuw op zijn best ???

#22 ·
Voor deze funky vibraties, gerommel, spooktochten en andere vreemde dingen aan de voorkant, kunt u als test proberen 4 volwassenen in de auto te zetten of 200 pond zandzakken in de laadruimte te leggen. Als de funky dingen stoppen, moet de toespoor van de achterwieluitlijning worden verminderd (zonder gewicht in de auto). De verminderde toespoor zou een beetje moeten helpen, maar het ontwerp van deze auto zal nooit zo stabiel zijn als u zou willen voor rijden op de snelweg, vanwege de rijhoogte. Dit geldt des te meer voor voertuigontwerpen zoals jeeps met aftermarket liften ("aka" Impreza met een lift). Een auto/vrachtwagen kan te veel toespoor achter krijgen, omdat lucht (snelwegsnelheid, wind, bochten, enz.) de carrosserie omhoog duwt en de achterste laterale draagarm van de Subaru de toespoor van de achterwielen verandert om de stijging van de carrosseriehoogte te compenseren. De afstelling zet de toespoor zo in alsof u passagiers in de auto had. Logisch. Deze informatie komt van een uitlijningsbedrijf met meer dan 50 jaar ervaring.

Na het horen van "voelt als een normale Crosstrek" van een paar Subaru-dealertechnici voor dezelfde vibraties/gerommel die jullie allemaal ervaren, heb ik mijn MY14 Crosstrek (12K mijl) vandaag laten uitlijnen door een algemene uitlijningswerkplaats ($129 uit mijn zak) en na 90 minuten rijden voelt de auto een stuk beter aan, maar er is nog steeds een lichte spoor van vibratie/gerommel zoals jullie allemaal hebben gepost. Ik zal opnieuw posten na wat meer rijtijd.

#23 ·
gravitylover said:
Wauw, ben al een tijdje niet meer op het forum geweest. Hallo mensen!

Ik heb nog steeds de rumble en het is niet erger geworden of zelfs maar veel veranderd sinds het begon. Nog steeds frustrerend als maar kan.

Over die TSB, ik had de auto bij de dealer voor een extreem dure 60k service en vroeg hen om hiernaar en een paar andere dingen te kijken. Volgens hen bestaat het bulletin niet, het is allemaal een internetfantasie en de transmissie is een verzegelde en niet-onderhoudbare eenheid. Ze kunnen niets doen om het geratel in de voorkant bij lage snelheden op ruw wegdek te verlichten en je kunt de transmissie nooit spoelen en bijvullen.

Na 60.000 mijl heeft deze auto meer gerammel en geklapper en een algemeen los, slordig gevoel dan ik kan tellen. Dit is mijn vierde Subie en ik had er meer van verwacht, niet minder. Ach ja, 21e-eeuwse de-contenting op zijn best ???
Volgens hen bestaat het bulletin niet, het is allemaal een internetfantasie
Het bijgevoegde is naar mij verzonden door Subaru of America

Attachments